De Wall Street Journal schrijft dat grote voedselproducenten stilletjes hun
recepturen aanpassen. Ze maken gebruik van vulsels en vervangen ingrediënten
om zo de kosten te drukken, die door de gestegen voedselprijzen zijn
toegenomen.

Zo verving chocoladeproducent Hershey’s een deel van de cacaoboter voor
plantaardige olie en gebruikt specerijenbedrijf McCormick Mexicaanse oregano
in plaats van de duurdere oregano uit de Méditerranée.

General Mills meldde dat het door het verminderen van het aantal specerijen in
het product Hamburger helper en een reductie van het aantal pastavormen, de
kosten met 10 procent hebben doen dalen. In hun Pillsbury Turtle cookies
verving het bedrijf de dure pecannoten voor goedkopere walnoten.

Deze veranderingen leiden echter niet tot prijsdalingen. In veel
gevallen bleven de prijzen gelijk, in het geval van Hershey’s stegen ze
zelfs licht.

Ook in Nederland kijken producenten naar manieren om de gestegen
voedselprijzen op te vangen. Unilever opende in maart dit jaar een speciaal
onderzoekscentrum voor margarines, spreads, mayonaises, saladedressings en
roomalternatieven.

Naast de ontwikkeling van productinnovaties zoekt het centrum ook naar
manieren om de marges te vergroten door alternatieven te zoeken voor
grondstoffen waarvan de prijzen snel stijgen zoals raapzaadolie, een
ingrediënt in margarine.

Op de vraag of Unilever al bezig was met het vervangen van grondstoffen voor
goedkopere alternatieven, kon het bedrijf nog geen antwoord geven.

Wel werd woensdag bekend dat veel kaas op producten als pizza, lasagne,
moussaka en snacks helemaal geen kaas is Maar dat fabrikanten op grote
schaal 'analoogkaas' gebruiken. Oftewel een nepkaas gemaakt van palmolie,
melkeiwit, water en zetmeel. Het televisieprogramma Keuringsdienst van
Waarde onderzocht een groot aantal producten waar kaas in was gebruikt en
vond veel analoogkaas.

Precieze cijfers ontbreken. Maar kenners schatten dat 25 tot 40 procent van de
kaas in kant-en-klaarmaaltijden, snacks, pizza's en pasta's nep is, zo meldt
het Algemeen Dagblad.

Analoogkaas is stukken goedkoper dan echte. Zo is in het Verenigd Koninkrijk
analoogkaas te koop voor 1,5 euro per kilo.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl